Konverteringsgraden på din hemsida?
Konverteringsgraden är relationen mellan antal besökare på din hemsida och de besökare som gör det du vill att de ska göra. Det vanligaste är att du vill att besökaren ska köpa något i din webbutik men det kan också handla om andra mål. Kanske vill du få besökaren att ladda ner en broschyr eller starta en prenumeration på ditt nyhetsbrev. Först är det viktigt att arbeta med att driva trafik till sin sida. Det kan man göra med sökoptimering och annonser men sedan är det lika viktig att ta hand om sina besökare och arbeta med konvertering. Det är då dina besökare blir dina kunder.
Vad förmedlar din hemsida
Bygg en hemsida med snygg design som förmedlar trygghet och professionalism. Några saker som är bra att tänka på är att ha välskrivna texter, snygga foton, tydlig struktur, god navigering och bra hastighet. Andra viktiga saker att tänka på är att svara på kundernas frågor till exempel genom FAQ, att ge referenser från till exempel andra kunder, att ge en historik och bakgrundsinformation och kontaktuppgifter. Tydliga kontaktuppgifter är väldigt viktigt. Telefon- och mejluppgifter är minimun, chatfunktion och foto på kundtjänstmedarbetare är andra sätt att inge förtroende. Om du har en e-handel är det också viktigt att ha information om köpvillkor, returer och erbjuda välkända betalningsalternativ.
Besökaren i fokus
Försök att tänka dig in i hur din besökare upplever din sida. Ta bort så många hinder som möjligt och gör det så lätt och så snabbt som möjligt för din besökare. Undvik att tvinga besökaren att behöva registrera sig, ha tydliga köp- eller anmälningsknappar och erbjud besökaren att teckna sig för ett nyhetsbrev. Det är ett bra sätt att hålla kontakt och ge information och erbjudanden. Det kan ge dig merförsäljning.Försök att ge besökaren argument att genomföra köpet direkt. Ge besökaren en direkt uppmaning: Beställ nu eller Köp direkt. Erbjudanden är ett sätt att öka besökarens intresse. Ett erbjudande får gärna vara tidsbegränsat, ge något extra eller locka till köp genom att du berätta att det bara finns ett fåtal kvar.
Nöjda kunder
För att lyckas med din konvertering måste du analysera hur dina besökare rör sig på din sida. Mät, analysera och testa! Det finns olika verktyg för detta till exempel Google Analytics. Men det allra viktigaste är att få en nöjd kund. En nöjd kund kommer alldeles säkert tillbaka och kommer också att rekommendera din sida vidare.